Musiknostalgi.

Det finns så mycket bra musik så det är inte klokt.
vaknade upp lagom till Mtv Fuzz idag, alla som läst min blogg vet ju unifär vad jag tycker om fuzz men idag började det bra med Queen - Bohemian Rhapsody. Ett av världens under, en låt som tar fram alla känslor som finns i en.
Fantastiskt. Jag var glad och blippade på Tvn medan det var intervju, när jag kom tillbaka var det slayer för hela slanten.. Då gav jag upp.. Men Queen fick mig att tänka på en sak, det finns en väldans massa låtar som man alltid kommer älska av nostalgiska skäl, eller sentementala.. 
Bohemian rhapsody är en sån låt, queen för mig kopplar jag endast till min pappa.
Det spelar ingen roll i vilka sammahang jag hör den så är det alltid en pappa låt..

Likaså som att Rage against the machine - "killing in the name of" får mig att tänka på mai, vi brukade sitta i hennes rum efter skolan och lyssna på den låten om och om och om och om igen på väldigt hög volym, kan inte ens komma ihåg att vi pratade med varandra mer än när vi sjöng med. haha. Väldigt tolerant mamma har hon :)

Eller Leann rimes - can't fight the moonlight, åh elin, iskalla nätter och bräcke festerna, diskussioner om hurvida tår verkligen blir svarta när man fryser för mycket, smaksatt öl (persika eller krusbär) alkoholhalt 3,5, tonårsrum och väldigt mycket skratt. var det vintern 2000 eller 2001? det spelar ingen roll..

 Erykah badu - love of my life, teresa, även denna gång tonårsrum, rökelser, fiskarbyxor, nätlinne, järntorget, 3,5or och vodka, Kultjägarna och camel light. 

Misfits - "dust to dust" och "saturday night" Emils lägenhet, nordosten. kläderna luktade askfat för vi gick aldrig därifrån, kamekaze drinkar, kir och kortspel (det är okej att fuska om ingen ser) Alla känslor var förstärkta i den lägenheten, va man glad var man hysteriskt glad, var man ledsen satt man på toaletten och bölade, var man arg stormade man ut ur lägenheten och fick skit för att man "smällde i dörren" Hallen var alltid full i vans och converse, + emils cowboyboots. DAD - sleeping my day away, lucky strike, prata norska på fyllan, nudie jeans, matilda malin zara, taftebang. total lycka och misär allt i ett..

Captain murphy - I belong the girls. ETA's house, haha. gamla masthugget. förfesterna som blev fest och efterfest. "Living on a prayer", "rock n roll allnight" och blockparty. Dans på köksbordet, annica hängandes ut genom fönstret skrikande "Im wasted again" corona & budweiser, pisang ambon med mjölk (inte för min del dock) Guldfiskar med festliga namn, total lycka och misär igen... Det va tider..

Sting - "fields of gold" en låt jag inte haft någon relation till alls innan september 2006 då den sjöngs på marikas begravning. Nu kan jag aldrig koppla den till något annat än sorg.

Listan skulle kunna bli hur lång som helst, men alla låtar har inte en sån där känsla..
Vissa ger mig en så sentemental känsla att jag lever mig in i precis den stunden då jag verkligen hörde låten första gången, känner lukterna känner känslorna känner allt som om det hände igen i lite drygt tre minuter.
Märkligt.

Its just emotions taking me over, cought up in sorrow, lost in the words...







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0